Thesis info Každodenní prostorová mobilita obyvatel ve městě Český Krumlov: vzorce individuální mobility a jejich studium pomocí moderních geoinformačních technologií
Každodenní prostorová mobilita obyvatel ve městě Český Krumlov: vzorce individuální mobility a jejich studium pomocí moderních geoinformačních technologií
Main topic in English
Everyday spatial mobility of population in the town Český Krumlov: patterns of individual mobility and their study by means of modern geo-information technologies
Title according to student
Každodenní prostorová mobilita obyvatel ve městě Český Krumlov: vzorce individuální mobility a jejich studium pomocí moderních geoinformačních technologií
Tato bakalářská práce je zaměřena na analýzu každodenní prostorové mobility ve městě Český Krumlov. Pro výzkum potřebná data byla získána pomocí dotazníkového šetření a částečně i GPS loggerů. Účelem výzkumu této bakalářské práce bylo zjistit, v jakém poměru jsou obyvateli Českého Krumlova využívány dopravní prostředky podle počtu cest, podle vzdálenosti a dle času. Velký rozdíl ve volbě dopravního prostředku byl zaznamenán mezi běžným pracovním dnem a sobotou, kdy převažovalo využití automobilu na úkor chůze, která naopak převažovala ve všední den. Z výsledků výzkumu vyšlo najevo, že největší vzdálenosti byly uraženy v automobilu a nejdelší čas cestování zabrala chůze. Dále byl výzkum zaměřen na zjištění rozdílnosti účelů vykonaných cest podle počtu, podle vzdálenosti, a také podle času. Rozdíl mezi vykonanými typy cest byl zaznamenán mezi pracovními dny a sobotou. Pro pracovní dny byly typické periodicky se opakující pohyby jako dojížďka za prací a do škol. Pro sobotu byly naopak typické cesty za nákupy, přáteli a rodinou nebo procházky ve volném čase. Nejdelší vzdálenosti v pracovní dny byly uraženy při cestách za prací a do škol, v sobotu pak při cestách za rodinou a přáteli. Nejvíce času v pracovních dnech zabraly také cesty za prací a do škol, v sobotu to byly volnočasové cesty. Všechny tyto výsledky byly následně porovnány s dalšími studiemi se stejnou problematikou. V této práci byla porovnána přesnost zápisu dat o každodenní prostorové mobilitě u členů jedné domácnosti, která byla pořízena GPS loggerem, se zápisem dat, která byla stejnými respondenty zapsána do dotazníku.
Annotation in English
This Bachelor´s thesis is focused on analysis of everyday spatial mobility in the town Český Krumlov. The data needed for research were obtained by questionnaire and partly from GPS loggers. The purpose of research of this Bachelor´s thesis was to find out in what proportion are used the means of transport from the angle of the number of trips, distance covered and the time spent in them. Quite big difference of modal split was registered between average working days and Saturday. During Saturday car was used more times than walking whereas during the working days walking was preferred more than car. From the results it was obvious that the longest distance was travelled in car and the longest time was spent while walking. Another aim of this research was to find out the various purposes of trips according to their number, distance travelled and time spent on them. Differences between trips according to their purpose were registered between an average working day and Saturday. The average working days were characterised by periodically repetitive trips as trips to work and school whereas shopping trips, visit trips and free time trips were typical for Saturday. The longest distance from the total distance was travelled to work and school during the working days and to visit trips on Saturday. The longest time during the working days was spent on trips to work and school. During Saturday the longest time was spent on free time trips. All the results were compared to similar studies. This Bachelor´s thesis includes an accuracy comparison of data of everyday spatial mobility of members of one household. Those compared data were collected by GPS loggers and a questionnaire that was filled by the respondents.
Keywords
Prostorová mobilita, geografie času, dopravní prostředky, účely cest, GPS, Český Krumlov
Keywords in English
Spatial mobility, time geography, modal split, purpose of trips, GPS, Český Krumlov
Length of the covering note
79 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce je zaměřena na analýzu každodenní prostorové mobility ve městě Český Krumlov. Pro výzkum potřebná data byla získána pomocí dotazníkového šetření a částečně i GPS loggerů. Účelem výzkumu této bakalářské práce bylo zjistit, v jakém poměru jsou obyvateli Českého Krumlova využívány dopravní prostředky podle počtu cest, podle vzdálenosti a dle času. Velký rozdíl ve volbě dopravního prostředku byl zaznamenán mezi běžným pracovním dnem a sobotou, kdy převažovalo využití automobilu na úkor chůze, která naopak převažovala ve všední den. Z výsledků výzkumu vyšlo najevo, že největší vzdálenosti byly uraženy v automobilu a nejdelší čas cestování zabrala chůze. Dále byl výzkum zaměřen na zjištění rozdílnosti účelů vykonaných cest podle počtu, podle vzdálenosti, a také podle času. Rozdíl mezi vykonanými typy cest byl zaznamenán mezi pracovními dny a sobotou. Pro pracovní dny byly typické periodicky se opakující pohyby jako dojížďka za prací a do škol. Pro sobotu byly naopak typické cesty za nákupy, přáteli a rodinou nebo procházky ve volném čase. Nejdelší vzdálenosti v pracovní dny byly uraženy při cestách za prací a do škol, v sobotu pak při cestách za rodinou a přáteli. Nejvíce času v pracovních dnech zabraly také cesty za prací a do škol, v sobotu to byly volnočasové cesty. Všechny tyto výsledky byly následně porovnány s dalšími studiemi se stejnou problematikou. V této práci byla porovnána přesnost zápisu dat o každodenní prostorové mobilitě u členů jedné domácnosti, která byla pořízena GPS loggerem, se zápisem dat, která byla stejnými respondenty zapsána do dotazníku.
Annotation in English
This Bachelor´s thesis is focused on analysis of everyday spatial mobility in the town Český Krumlov. The data needed for research were obtained by questionnaire and partly from GPS loggers. The purpose of research of this Bachelor´s thesis was to find out in what proportion are used the means of transport from the angle of the number of trips, distance covered and the time spent in them. Quite big difference of modal split was registered between average working days and Saturday. During Saturday car was used more times than walking whereas during the working days walking was preferred more than car. From the results it was obvious that the longest distance was travelled in car and the longest time was spent while walking. Another aim of this research was to find out the various purposes of trips according to their number, distance travelled and time spent on them. Differences between trips according to their purpose were registered between an average working day and Saturday. The average working days were characterised by periodically repetitive trips as trips to work and school whereas shopping trips, visit trips and free time trips were typical for Saturday. The longest distance from the total distance was travelled to work and school during the working days and to visit trips on Saturday. The longest time during the working days was spent on trips to work and school. During Saturday the longest time was spent on free time trips. All the results were compared to similar studies. This Bachelor´s thesis includes an accuracy comparison of data of everyday spatial mobility of members of one household. Those compared data were collected by GPS loggers and a questionnaire that was filled by the respondents.
Keywords
Prostorová mobilita, geografie času, dopravní prostředky, účely cest, GPS, Český Krumlov
Keywords in English
Spatial mobility, time geography, modal split, purpose of trips, GPS, Český Krumlov
Research Plan
1. Seznámit se s literaturou o problematice dopravy a každodenní prostorové mobility osob ve světě i České republice (s důrazem na empirické výzkumy prostorového a dopravního chování obyvatel)
2. Na základě diskuse s literaturou vytvořit dotazník týkající se každodenní prostorové mobility obyvatel, vybrat kvótní vzorek sledovaných domácností ve městě Český Krumlov a zrealizovat průzkum každodenní mobility obyvatel na bázi výběrového šetření pomocí GPS technologií.
3. Na základě výsledků dotazníkového šetření analyzovat vzorce a způsoby každodenní prostorové mobility obyvatel ve zkoumaném městě. Formou případových studií vyjádřit v prostředí GIS.
4. Zjištěné skutečnosti dále komparovat s dalšími sociodemografickými charakteristikami respondentů (pohlaví, věk, ekonomická aktivita, příjmy domácností, vlastnictví osobního automobilu apod.).
Research Plan
1. Seznámit se s literaturou o problematice dopravy a každodenní prostorové mobility osob ve světě i České republice (s důrazem na empirické výzkumy prostorového a dopravního chování obyvatel)
2. Na základě diskuse s literaturou vytvořit dotazník týkající se každodenní prostorové mobility obyvatel, vybrat kvótní vzorek sledovaných domácností ve městě Český Krumlov a zrealizovat průzkum každodenní mobility obyvatel na bázi výběrového šetření pomocí GPS technologií.
3. Na základě výsledků dotazníkového šetření analyzovat vzorce a způsoby každodenní prostorové mobility obyvatel ve zkoumaném městě. Formou případových studií vyjádřit v prostředí GIS.
4. Zjištěné skutečnosti dále komparovat s dalšími sociodemografickými charakteristikami respondentů (pohlaví, věk, ekonomická aktivita, příjmy domácností, vlastnictví osobního automobilu apod.).
Recommended resources
HOYLE, B., KNOWLES, R. (eds.) (1998): Modern Transport Geography, Geographical Society, Chichester, 373 s.
KOMORNICKI, T. (2008): Changes of car ownership and daily mobility in selected Polish cities. Geografický časopis, 60, no. 4, Bratislava, pp. 339 - 362.
LAW, R. (1999): Beyond "women and transport": towards new geographies of gender and daily mobility. Progress in Human Geography, 23, pp. 567 - 588.
MARADA, M. a kol. (2010): Doprava a geografická organizace společnosti v Česku. Edice Geographica, Česká geografická společnost, Praha, 165 s.
PRESTON, J., RAJÉ, F. (2007): Accessibility, mobility and Transport-related social exclusion. Journal of Transport Geography, 15, Amsterdam, pp. 151 - 160.
TIMMERMANS, H., WAERDEN, P., ALVES, M., POLAK, J., ELLIS, S., HARVEY, A., KUROSE, S., ZANDEE, R. (2003): Spatial context and the complexity of daily travel patterns: an international comparison. Journal of Transport Geography, 11, Amsterdam, pp. 37 - 46.
Recommended resources
HOYLE, B., KNOWLES, R. (eds.) (1998): Modern Transport Geography, Geographical Society, Chichester, 373 s.
KOMORNICKI, T. (2008): Changes of car ownership and daily mobility in selected Polish cities. Geografický časopis, 60, no. 4, Bratislava, pp. 339 - 362.
LAW, R. (1999): Beyond "women and transport": towards new geographies of gender and daily mobility. Progress in Human Geography, 23, pp. 567 - 588.
MARADA, M. a kol. (2010): Doprava a geografická organizace společnosti v Česku. Edice Geographica, Česká geografická společnost, Praha, 165 s.
PRESTON, J., RAJÉ, F. (2007): Accessibility, mobility and Transport-related social exclusion. Journal of Transport Geography, 15, Amsterdam, pp. 151 - 160.
TIMMERMANS, H., WAERDEN, P., ALVES, M., POLAK, J., ELLIS, S., HARVEY, A., KUROSE, S., ZANDEE, R. (2003): Spatial context and the complexity of daily travel patterns: an international comparison. Journal of Transport Geography, 11, Amsterdam, pp. 37 - 46.