Práce hovoří o výuce šermu v minulosti až do současnosti. Kdy poukazuje na, že prvotní způsob boje se vyvinul a změnil ve volnočasovou aktivitu a sport. Znázorňuje vznik a svébytné fungování několika volnočasových aktivit, kterým dal základy. Další část práce je představením nemnoho skupin věnující se oživené historii, historickému šermu a experimentální archeologii v Čechách i v zahraničí. Poslední část znázorňuje možné využití principů a metodiky volnočasové pedagogiky v těchto volnočasových aktivitách, jako prevenci před sociálně patologickými jevy ohrožující adolescenty.
Annotation in English
The thesis is about teaching fencing from the past to the present times. It shows the developing of the first forms of fight and its change to a free time activity. It also shows the roots and functioning of some other free time activities which were derived from fencing. The next part of the thesis presents a few groups dedicated to the living history, historical fencing and experimental archeology in the Czech Republic and abroad. Last part of the thesis shows some possible usage of principles and methods of free time pedagogy in these free time activities as prevention of the sociological and pathological phenomenoms that endanger teenagers.
Keywords
boj, výuka šermu, šerm, sportovní šerm, historický šerm, oživená historie, rytíř, renesanční aristokrat, olympijské hry, experimentální archeologie, sociálně patologické jevy, prevence, volný čas, historie
Keywords in English
Key words: fight , fencing teaching , fencing , historic(al) fencing, living history, knight,renaissance aristokrat, hry olympic games, experimental archeology, sociological and pathological phenomenas, preventiv, free time, history,
Length of the covering note
60. s (96 289 znaků )
Language
CZ
Annotation
Práce hovoří o výuce šermu v minulosti až do současnosti. Kdy poukazuje na, že prvotní způsob boje se vyvinul a změnil ve volnočasovou aktivitu a sport. Znázorňuje vznik a svébytné fungování několika volnočasových aktivit, kterým dal základy. Další část práce je představením nemnoho skupin věnující se oživené historii, historickému šermu a experimentální archeologii v Čechách i v zahraničí. Poslední část znázorňuje možné využití principů a metodiky volnočasové pedagogiky v těchto volnočasových aktivitách, jako prevenci před sociálně patologickými jevy ohrožující adolescenty.
Annotation in English
The thesis is about teaching fencing from the past to the present times. It shows the developing of the first forms of fight and its change to a free time activity. It also shows the roots and functioning of some other free time activities which were derived from fencing. The next part of the thesis presents a few groups dedicated to the living history, historical fencing and experimental archeology in the Czech Republic and abroad. Last part of the thesis shows some possible usage of principles and methods of free time pedagogy in these free time activities as prevention of the sociological and pathological phenomenoms that endanger teenagers.
Keywords
boj, výuka šermu, šerm, sportovní šerm, historický šerm, oživená historie, rytíř, renesanční aristokrat, olympijské hry, experimentální archeologie, sociálně patologické jevy, prevence, volný čas, historie
Keywords in English
Key words: fight , fencing teaching , fencing , historic(al) fencing, living history, knight,renaissance aristokrat, hry olympic games, experimental archeology, sociological and pathological phenomenas, preventiv, free time, history,
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat šermem jako součástí výchovy v historii, a také jako současnou volnočasovou aktivitou. Práce bude vypracována na základě odborné literatury domácí i zahraniční provenience.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat šermem jako součástí výchovy v historii, a také jako současnou volnočasovou aktivitou. Práce bude vypracována na základě odborné literatury domácí i zahraniční provenience.
Recommended resources
Literatura: Borecký, V. (2005). Imaginace, hra a komika. Praha: Trilon
Goffman, E. (1999). Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodením životě.
Vincenc, Jiří Stručná historie šermu, 2. Doplněné a opravené vyd. Praha Elka Press 2002, 51s. ISBN 80-902745-4-4
Vybíral, Zbyněk. Psychologiekomunikace.1. vyd. Praha : Portál, 2005. 320 s. ISBN 80-7178-998-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
Nakonečný, Milan. Psychologie téměř pro každého. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie věd České republiky, 2004. 318 s. ISBN 80-200-1198-6.
Pedagogika volného času Pávková, Jiřina; Hájek, B.; Hofbauer, B.; Hrdličková, V.; Pav
Děti mládež a volný čas_Hofbauer.
Plch, Pavel, 1920- Historický šerm
Adolescence- Petr Macek 2003
Hranice a dospívání Dr. John Towsend 2009
Jak si lidé hrají Eric Berne 1992
Recommended resources
Literatura: Borecký, V. (2005). Imaginace, hra a komika. Praha: Trilon
Goffman, E. (1999). Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodením životě.
Vincenc, Jiří Stručná historie šermu, 2. Doplněné a opravené vyd. Praha Elka Press 2002, 51s. ISBN 80-902745-4-4
Vybíral, Zbyněk. Psychologiekomunikace.1. vyd. Praha : Portál, 2005. 320 s. ISBN 80-7178-998-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
Nakonečný, Milan. Psychologie téměř pro každého. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie věd České republiky, 2004. 318 s. ISBN 80-200-1198-6.
Pedagogika volného času Pávková, Jiřina; Hájek, B.; Hofbauer, B.; Hrdličková, V.; Pav
Děti mládež a volný čas_Hofbauer.
Plch, Pavel, 1920- Historický šerm
Adolescence- Petr Macek 2003
Hranice a dospívání Dr. John Towsend 2009
Jak si lidé hrají Eric Berne 1992