Bakalářská práce zkoumá využití kompetencí v oboru číšník z perspektivy osobní praxe a znalosti pohostinství. Zdůrazňuje důležitost znalosti tvrdých i měkkých kompetencí pro úspěšný provoz firmy i jednotlivých zaměstnanců. Komunikace se zákazníky je klíčová. Kompetenční model slouží k efektivnímu náboru zaměstnanců a identifikuje potřebné dovednosti. Studie upozorňuje na vliv neznalosti kompetencí na konkurenceschopnost podniku. Cílem je analyzovat a zhodnotit kompetence zaměstnanců v pohostinství a navrhnout optimální kompetenční model. První část práce obsahuje literární přehled definic kompetencí, klíčových kompetencí a kompetenčního modelu. Druhá část provádí praktickou analýzu podle odpovědí respondentů s využitím statistických metod a aplikace Statistica. Pro analýzu byl použit Studentův t-test, sledující rozdíly dvou středních hodnot na hladině významnosti 5 %. Následně byla použita korelační analýza s barevnými maticemi p-hodnot a r-hodnot, určující existenci korelace mezi proměnnými na hladině významnosti 0,05. Síla korelace byla určena podle Evansovy příručky.
Annotation in English
The bachelor thesis explores the utilization of competencies in the field of waiter from the perspective of personal practice and hospitality knowledge. It emphasizes the importance of both hard and soft skills for the successful operation of the company and individual employees. Communication with customers is crucial. The competency model serves for effective employee recruitment and identifies necessary skills. The study highlights the impact of incompetence on the competitiveness of the business. The aim is to analyze and evaluate the competencies of employees in hospitality and propose an optimal competency model. The first part of the thesis includes a literature review of competency definitions, key competen-cies, and competency model. The second part conducts a practical analysis based on respondents' answers using statistical methods and the application of Statistica. Student's t-test was used for the analysis, exam-ining differences between two means at a significance level of 5%. Subsequently, correlation analysis with color matrices of p-values and r-values was used to determine the existence of correlation between varia-bles at a significance level of 0.05. The strength of correlation was determined according to Evans' hand-book.
Keywords
kompetence číšníka, pohostinství, osobní vlastnosti, teoretické a praktické znalosti
Keywords in English
waiter competencies, gastronomy, personal traits, theoretical and practical knowledge
Length of the covering note
57
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce zkoumá využití kompetencí v oboru číšník z perspektivy osobní praxe a znalosti pohostinství. Zdůrazňuje důležitost znalosti tvrdých i měkkých kompetencí pro úspěšný provoz firmy i jednotlivých zaměstnanců. Komunikace se zákazníky je klíčová. Kompetenční model slouží k efektivnímu náboru zaměstnanců a identifikuje potřebné dovednosti. Studie upozorňuje na vliv neznalosti kompetencí na konkurenceschopnost podniku. Cílem je analyzovat a zhodnotit kompetence zaměstnanců v pohostinství a navrhnout optimální kompetenční model. První část práce obsahuje literární přehled definic kompetencí, klíčových kompetencí a kompetenčního modelu. Druhá část provádí praktickou analýzu podle odpovědí respondentů s využitím statistických metod a aplikace Statistica. Pro analýzu byl použit Studentův t-test, sledující rozdíly dvou středních hodnot na hladině významnosti 5 %. Následně byla použita korelační analýza s barevnými maticemi p-hodnot a r-hodnot, určující existenci korelace mezi proměnnými na hladině významnosti 0,05. Síla korelace byla určena podle Evansovy příručky.
Annotation in English
The bachelor thesis explores the utilization of competencies in the field of waiter from the perspective of personal practice and hospitality knowledge. It emphasizes the importance of both hard and soft skills for the successful operation of the company and individual employees. Communication with customers is crucial. The competency model serves for effective employee recruitment and identifies necessary skills. The study highlights the impact of incompetence on the competitiveness of the business. The aim is to analyze and evaluate the competencies of employees in hospitality and propose an optimal competency model. The first part of the thesis includes a literature review of competency definitions, key competen-cies, and competency model. The second part conducts a practical analysis based on respondents' answers using statistical methods and the application of Statistica. Student's t-test was used for the analysis, exam-ining differences between two means at a significance level of 5%. Subsequently, correlation analysis with color matrices of p-values and r-values was used to determine the existence of correlation between varia-bles at a significance level of 0.05. The strength of correlation was determined according to Evans' hand-book.
Keywords
kompetence číšníka, pohostinství, osobní vlastnosti, teoretické a praktické znalosti
Keywords in English
waiter competencies, gastronomy, personal traits, theoretical and practical knowledge
Research Plan
Cíl práce:
Cílem práce je analyzovat a zhodnotit kompetence zaměstnanců na vybrané pracovní pozici v pohostinství a navrhnout optimální kompetenční model.
Metodika práce:
Studium a komparace odborné české i zahraniční literatury, provedení analýzy současného stavu u vybrané pracovní pozice, porovnání teoreticky nabytých vědomostí se získanými informacemi z praxe a navrhnout optimální kompetenční model.
Rámcová osnova:
1. Úvod.
2. Literární přehled.
3. Cíl a metodika.
4. Vlastní práce.
5. Závěr.
6. Použitá literatura.
7. Přílohy.
Research Plan
Cíl práce:
Cílem práce je analyzovat a zhodnotit kompetence zaměstnanců na vybrané pracovní pozici v pohostinství a navrhnout optimální kompetenční model.
Metodika práce:
Studium a komparace odborné české i zahraniční literatury, provedení analýzy současného stavu u vybrané pracovní pozice, porovnání teoreticky nabytých vědomostí se získanými informacemi z praxe a navrhnout optimální kompetenční model.
Rámcová osnova:
1. Úvod.
2. Literární přehled.
3. Cíl a metodika.
4. Vlastní práce.
5. Závěr.
6. Použitá literatura.
7. Přílohy.
Recommended resources
Brodský, J. (2014). Time management. Praha: Ústav práva a právní vědy.
Khelerová, V. (2010). Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada.
Kovács, J. (2015). Manažerské dovednosti. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava.
Lussier, R. N. (2019). Management fundamentals: concepts, applications, and skill development. Los Angeles: SAGE.
Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti: adaptace a co ji ovlivňuje, zvládání stresu a řešení problémů, psychická odolnost a jak ji rozvíjet. Praha: Grada.
Tomalin, B. (2012). Key business skills. London: Harper Collins.
Recommended resources
Brodský, J. (2014). Time management. Praha: Ústav práva a právní vědy.
Khelerová, V. (2010). Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada.
Kovács, J. (2015). Manažerské dovednosti. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava.
Lussier, R. N. (2019). Management fundamentals: concepts, applications, and skill development. Los Angeles: SAGE.
Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti: adaptace a co ji ovlivňuje, zvládání stresu a řešení problémů, psychická odolnost a jak ji rozvíjet. Praha: Grada.
Tomalin, B. (2012). Key business skills. London: Harper Collins.
Studentka seznámila komisi se svou bakalářskou prací Komptence zaměstnanců v pohostinství. Dále byla komise seznámena s posudkem vedoucího bakalářské práce a byly zodpovězeny položené otázky.