Inovativní projekty TEFE a TEFE A+ mění výuku angličtiny pro udržitelnou budoucnost
"Vzdělání plodí sebevědomí. Sebevědomí plodí naději. Naděje plodí mír." Tento citát Konfucia vystihuje důležitost vzdělávání pro budování spravedlivé a mírové společnosti. Ústav anglistiky Filozofické fakulty JU (ÚAN) s touto myšlenkou pracuje v rámci projektů TEFE a TEFE A+, které se zaměřují na inovativní přístupy ve vzdělávání budoucích učitelů angličtiny, a především na zavedení mezinárodních pedagogických praxí (International Teaching Practice – ITP) jako standardní součásti přípravy budoucích učitelů.
Projekt Teachers of English for Future Europe (TEFE): EU mobility and employability through the Internationalisation of Teaching Practice (ID 2020-1-CZ01-KA203-078201), realizovaný ve spolupráci s Aston University v Birminghamu (UK), Comenius University v Bratislavě (SK), Jagellonian University v Krakově (PL), Public University of Navarra v Pamploně (SP) a University of Passau (GE), byl úspěšně dokončen v roce 2023. Jedním z jeho klíčových výstupů je kompetenční rámec TEFE, který slouží jako nástroj pro sebehodnocení, reflexi a rozvíjení profesních kompetencí studentů učitelství anglického jazyka. Tento rámec vznikl díky spolupráci mezinárodních týmů studentů, pedagogů a mentorů, kteří se zaměřili na kulturně podmíněná specifika výuky a vzájemnou výměnu zkušeností.
Na výstupy projektu TEFE nyní navazuje projekt TEFE A+ Teachers of English for Future Europe – Putting the Internationalisation of Teaching Practice into Action (2023-1-CZ01-KA220-HED-000161134), financovaný z programu Erasmus+ Kooperativní partnerství. Tento nový projekt se v rámci Erasmus+ mezinárodních učitelských praxí zaměřuje kromě budování profesních učitelských dovedností, na rozvoj interkulturní a globální občanské kompetence budoucích učitelů. Skrze tyto kompetence vede ÚAN studenty učitelství k pochopení role učitele v demokratické společnosti. Podporuje je, aby se stali nositeli demokratických hodnot, uměli pracovat v multikulturním prostředí svých škol, pěstovali mezinárodní profesní vztahy s kolegy ze zahraničí a mezinárodní profesní komunitu. Při práci se žáky je pak učí tyto hodnoty předávat a při komunikaci s jinými kulturami si navzdory jazykovým bariérám uvědomovat důležitost vzájemného porozumění.
V rámci udržitelného rozvoje projekty TEFE a TEFE A+ usilují především o:
Kvalitní vzdělání
Smyslem TEFE iniciativy je přispět k zajištění kvalitního vzdělání tím, že integruje praktické zkušenosti ze zahraniční praxe do učitelské přípravy. Studenti tak mohou rozvíjet nejen teoretické znalosti o vzdělávacích modelech v různých evropských zemích, ale i praktické dovednosti v reálném prostředí zahraničních škol. Tento přístup jim umožňuje lépe porozumět potřebám žáků v různých kulturních kontextech, což zvyšuje jejich efektivitu jako budoucích pedagogů.
Důstojná práce a ekonomický růst
Mezinárodní učitelské praxe v rámci projektů TEFE a TEFE A+ připravují studenty na kariéru ve vzdělávacím sektoru, který klade důraz na flexibilitu, kulturní citlivost a schopnost pracovat v různorodých prostředích a s různorodými skupinami žáků. Tímto způsobem se zvyšuje jejich konkurenceschopnost na trhu práce a potenciál absolventů Filozofické fakulty JU přispět k ekonomickému růstu.
Mír, spravedlnost a silné instituce
Učitelé, kteří chápou globální výzvy a kulturní rozdíly, hrají klíčovou roli při budování spravedlivějších a stabilnějších společností. Projekty TEFE a TEFE A+ podporují výchovu takových pedagogů, kteří svým působením přispívají k vytváření mírových komunit a posilování demokratických hodnot na školách a ve společnosti.
Partnerství ke splnění cílů
Mezinárodní spolupráce mezi univerzitami v rámci projektů TEFE a TEFE A+ obohacuje vzdělávací zkušenosti studentů i akademických pracovníků a podporuje výměnu osvědčených postupů. Tato partnerství jsou klíčová pro dosažení cílů udržitelného rozvoje, protože podporují globální dialog, řešení komplexnějších problémů a šíření inovativních přístupů v oblasti vzdělávání.
Projekty TEFE a TEFE A+ jasně ukazují, že vzdělání je klíčovým nástrojem pro budování sebevědomí, perspektiv a udržitelné budoucnosti. Tento přístup také rezonuje s myšlenkou Konfucia o naději pro zachování rovnováhy a snahu o mír. Tým projektu TEFE srdečně zve studenty, mentory a další zájemce, aby se zapojili do projektových aktivit a přispěli k rozvoji udržitelného vzdělávání. Další informace a projektové výstupy jsou dostupné na webových stránkách projektu TEFE.