Mladou generaci je třeba motivovat k profesnímu růstu v technických oborech, shodli se ředitelé škol

Dynamické změny na trhu práce a rychlý rozvoj technologií kladou vysoké nároky na vzdělávání. Podpora mladých lidí ve studiu technických odvětví byla tématem letošního ročníku konference „Kompas vzdělávání pro 21. století“, kterou pořádala Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity ve spolupráci s Jihočeským krajem.
Ředitelé škol diskutovali s představiteli Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, se zástupci energetických firem i podnikatelů. Pojítkem všech přednášek a diskusí byly inovativní přístupy v technickém vzdělávání a jeho nutné propojení s praxí.
„Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích si uvědomuje důležitost aktuálních reakcí na požadavky budoucího trhu práce a s nimi spojené proměny vzdělávání, a to ve všech jeho úrovních. Konferenci Kompas 21 spolupořádáme už po čtvrté a je logickým vyústěním a odpovědí na proměny vzdělávání jak na základních a středních školách, tak také na naší univerzitě. Je to příležitost sdílet, diskutovat, posouvat se dál, reagovat na megatrendy ve společnosti a nebýt pozadu. Je to příležitost vytvářet funkční společenství s vizí – vzdělávání a vzdělání pro budoucnost,“ vysvětlila význam setkání děkanka Pedagogické fakulty JU Helena Koldová.
Důležitou součástí konference byly i konkrétní příklady propojení výuky a praxe, spolupráce škol a firem a možnosti financování technického vzdělávání.
Pedagogická fakulta JU nabízí odborné vzdělání pro absolventy technických oborů, kteří jsou odborníky ve svých specializacích, ale nemají potřebnou kvalifikaci k výuce na středních průmyslových školách elektrotechnických či strojních anebo na technických lyceích. Tu mohou získat právě ve specializaci „Učitelství odborných technických předmětů“ na PF JU. Tím JU pomáhá dostat technické experty do procesu vzdělávání studentů v oblastech polytechniky, energetiky a aplikovaných technologií.
Zároveň Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích vychovává odborníky zaměřené na přírodovědně-technické obory (fyziku, chemii, matematiku, informatiku) napříč fakultami a nabídku takto zaměřených studijních programů plánuje rozšiřovat. Například o mezifakultní technicky zaměřený studijní program „Aplikované inženýrské technologie“, který bude vycházet z tzv. STEM přístupu, který integruje přírodní vědy (Science), technologie (Technology), techniku (Engineering) a matematiku (Mathematics).