Skip to main content

Školkotelka dobývá Česko. Stala se jednou z inovací roku

Projekt Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity Školkotelka (https://skolkotelka.cz/) patří k úspěšným univerzitním projektům poslední doby. Jeho ocenění jen dokazuje, jak důležité začíná být ve společnosti téma předškolního vzdělávání.

I když nejrůznějších metodických materiálů, pomáhajícím učitelům či rodičům zvládat předškolní výchovu, existuje celá řada, projekt Školkotelka je v českém měřítku unikátní. Důkazem zůstává nejen zájem o využití tohoto projektu v praxi, ale také jeho nedávný úspěch v soutěži o Cenu Inovace roku 2024, v níž Školkotelka získala celkově třetí místo a čestné uznání.

Kolektivu autorů pod vedením Evy Svobodové z Katedry primární a preprimární pedagogiky Pedagogické fakulty JU se podařilo vytvořit soubor materiálů, který dosud v českém předškolním vzdělávání chyběl. Jeho výjimečnost spočívá v komplexnosti, tedy v tom, že je dobře využitelný prakticky všemi, kdo se v této oblasti pohybují a přicházejí do styku s předškoláky. Zároveň systém kontrolovaně propojuje svět technologií s lidským přístupem.

„Důležité informace v něm najdou jak učitelé a učitelky mateřských škol, tak rodiče,“ řekla portálu ScienceZoom hlavní autora projektu Eva Svobodová. I v případě učitelů se ale jedná o velmi komplexní materiál, který mohou využít začínající pedagogové stejně jako ti s dlouholetou praxí. Nabízí totiž pomoc jak těm, kteří začínají pracovat s předškolními dětmi, tak těm, kteří sice mají v oboru už dlouholetou zkušenost, ale potřebují novou inspiraci. Tu mohou najít v krátkých výukových videolekcích i doprovodných materiálech a aktivitách.

Projekt Školkotelka vznikl původně v době covidové pandemie jako metodika a inspirace pro domácí výuku předškolních dětí v povinném roce předškolního vzdělávání. Postupem času se ale ukázalo, že je velmi dobře využitelný i v mateřských školách apod. Eva Svobodová přitom striktně odmítá, že by autoři projektu měli v úmyslu vytvořit nějakou oficiální příručku, která by nařizovala rodičům a učitelům, jak přesně mají děti vychovávat.

Závěry moderních vědeckých výzkumů prokazují, že předškolní výchova je pro budoucnost člověka extrémně důležitá. Právě v době před nástupem do školy získává dítě klíčové kompetence a i určité návyky a postoje, které mohou ovlivnit jeho budoucí život a podílet se na jeho životní i profesní úspěšnosti.

Podle Evy Svobodové stojí za to připomenout, že v sedmdesátých letech minulého století zahájili američtí sociologové kontrolovaný experiment, ve kterém poskytli předškolní výchovu několika stovkám dětí z chudých a vyloučených lokalit. Jejich životní úspěchy pak dlouhodobě porovnávali s kontrolní skupinou, které tato možnost nebyla poskytnuta. Výsledek mluvil zcela jasně.  Děti, které prošly předškolní výchovou, byly v životě výrazně úspěšnější. A dokonce nejen ony, ale i jejich děti. A lze předpokládat, že budou i vnoučata. Tím se potvrdil význam předškolního vzdělávání pro celý život jednotlivce.

„V současné době osobně považuji ohrožení technologiemi a nezájmem za masivnější, neviditelné, a tím i nebezpečnější než ohrožení chudobou,“ řekla Eva Svobodová. Školkotelka by mohla být podle ní jednou z cest, jak propojit tento „moderní“ trend s láskyplným a respektujícím lidským přístupem. „Velice mne těší, že ocenění, kterého se Školkotelce dostalo, je potvrzením, že i u nás v České republice je předškolní vzdělávání vnímáno odbornou veřejností  jako významná součást vzdělávacího systému a uvědomujeme si jeho význam pro celý život člověka,“ říká Eva Svobodová.

Text: Marek Kerles

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel.+420 389 032 191 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05
České Budějovice
Tel.+420 389 032 191 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. www.jcu.cz

© Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1