Poskytovaní
informací
INFORMACE ZVEŘEJŇOVANÉ PODLE ZÁKONA Č. 106/1999 SB., O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM
Podle § 5 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, v platném znění (dále jen „zákon“) zveřejňuje Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (dále jen „JU“) za účelem informování veřejnosti níže uvedené informace.
Důvod a způsob založení, podmínky a principy, za kterých JU provozuje svoji činnost
Důvod a způsob založení, podmínky a principy, za kterých JU provozuje svoji činnost
JU je právním nástupcem Jihočeské univerzity zřízené dne 28. září 1991 zákonem České národní rady č. 314/1991 Sb., o zřízení Slezské univerzity, Jihočeské univerzity, Západočeské univerzity, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a Ostravské univerzity. JU je veřejnou vysokou školou univerzitního typu. JU jako součást nejvyššího článku vzdělávací soustavy je orientována na rozvoj vzdělanosti, podporu nezávislého poznání a tvůrčí činnosti ve vědecké, sociální, kulturní a ekonomické oblasti.
Základní podmínky a principy fungování veřejných vysokých škol upravuje zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vysokoškolský zákon“). Základní podmínky a principy fungování JU v návaznosti na vysokoškolský zákon stanoví Statut JU, který je základním dokumentem JU.
Z hlediska dlouhodobého záměru se JU profiluje jako univerzita výzkumná s orientací zejména na problematiku přírodních, sociálních a humanitních věd. Významnou složkou vědeckovýzkumné činnosti univerzity je úzká spolupráce s ústavy Akademie věd ČR. K silným stránkám JU patří věda a výzkum, oblast celoživotního vzdělávání a schopnost orientace školy na regionální problematiku.
Vzdělávací, vědecká, výzkumná, vývojová, umělecká a další tvůrčí činnost rozvíjená na JU zahrnuje studijní programy v ekonomických, humanitních, pedagogických, přírodovědných, teologických, uměleckých, zdravotně sociálních, zemědělských a vybraných technických oborech. Výuka probíhá v akreditovaných bakalářských, magisterských, navazujících magisterských a doktorských studijních programech, které tvoří širší vědní základ studijním oborům se specializacemi v prezenční a kombinované formě studia (aktuální seznam akreditovaných studijních programů a oborů).
Organizační struktura
Celoškolská pracoviště
Účelová zařízení
Postup při podávání a vyřizování stížností, návrhů a podnětů občanů
Postup pro podávání a vyřizování stížností, návrhů a podnětů občanů je upraven v samostatném dokumentu dostupném ZDE.
Postup při podávání a vyřizování žádostí o poskytnutí informace podle zákona
Základní pojmy
- Žadatel je každá fyzická i právnická osoba, která žádá informaci o činnostech, ke kterým je JU zřízena.
- Žádostí je podání, kterým žadatel uskutečňuje své právo na přístup k informacím
o činnostech, ke kterým je JU zřízena. - Zveřejněnou informaci je taková informace, která může být vždy a znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na úřední desce, s možností dálkového přístupu nebo umístěná v knihovně poskytující veřejné knihovnické a informační služby podle knihovního zákona.
Formy žádosti o poskytnutí informace
- Žádost o poskytnutí informace se podává ústně (i telefonicky) nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.
Žádost o informace podaná ústně
- Ústní žádost se směřuje na konkrétního vedoucího zaměstnance, který takto podanou žádost vyřídí bezodkladně, je-li to s ohledem na požadované informace možné. Nemůže-li požadované informace poskytnout sám, odkáže na příslušného zaměstnance nebo na zdroj, kde je požadovaná informace zveřejněna.
- Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel takto poskytnutou informaci za dostačující, je třeba podat žádost písemně.
Odkaz na zveřejněnou informaci
- Pokud žádost o informace zcela nebo zčásti směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, budou žadateli místo informace poskytnuty údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace, a to co nejdříve, nejpozději však do 7 dnů.
- Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, bude mu daná informace požadovaným způsobem poskytnuta.
- Jestliže zaměstnanci JU sdělí žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace, musí o této skutečnosti pořídit písemný záznam, který bezodkladně postoupí kancléři JU.
- Pokud nelze žádost o informace v plném rozsahu vyřídit odkazem na zveřejněnou informaci, postoupí zaměstnanci JU do 3 dnů tuto žádost společně se záznamem o provedeném odkazu, jeho rozsahu a úkonech učiněných v dané věci kancléři JU.
Žádost o poskytnutí informace podaná písemně
- Písemné žádosti o poskytnutí informace přijímá Rektorát JU, a to buď na adresu:
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Rektorát
Branišovská 1645/31a
370 05 České Budějovice
nebo elektronickou poštou na adresu:Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. - Písemná žádost je podána dnem, kdy ji JU obdrží.
Vyřizování písemných žádostí o poskytnutí informace
- Brání-li nedostatek údajů o žadateli postupu vyřízení písemné žádosti o informace, bude žadatel ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti vyzván, aby žádost doplnil. Nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost se odloží.
- V případě, že je písemná žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, bude žadatel ve lhůtě do 7 dnů od podání žádosti vyzván, aby žádost upřesnil. Neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, bude vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
- V případě, že se písemnou žádostí požadované informace nevztahují k působnosti JU, žádost se odloží a tato odůvodněná skutečnost se sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli.
- Nerozhodne-li JU podle předchozích bodů, poskytne JU žadateli informace v souladu se žádostí ve lhůtě 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění či upřesnění. Je-li zapotřebí licence podle § 14a zákona, předloží se v této lhůtě žadateli konečná licenční nabídka. JU může lhůtu pro vyřízení písemné žádosti prodloužit, nejvíce však o 10 dní, a to z důvodu vyhledání a sběru objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti nebo v případě konzultace s jiným subjektem odlišným od JU, který má zájem na rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma a více organizačními jednotkami JU, které mají závažný zájem na předmětu žádosti. O prodloužení lhůty k vyřízení a o důvodech prodloužení musí být žadatel prokazatelně informován, a to před uplynutím lhůty pro vyřízení žádosti.
- Písemná žádost se eviduje a o jejím vyřízení se pořizuje záznam.
- Do 15 dnů od poskytnutí informací zveřejní JU poskytnuté informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě, nebo o mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích se zveřejní doprovodné informace vyjadřující jejich obsah.
Vydávání rozhodnutí
- Pokud žádosti, byť i jen zčásti, nebude možné vyhovět, vydá se ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části žádosti, s výjimkou případů, kdy se žádost odloží.
- Pokud nebylo žádosti vyhověno z důvodů ochrany obchodního tajemství nebo ochrany práv třetích osob k předmětu práva autorského, musí být v odůvodnění rozhodnutí uvedeno, kdo vykonává právo k tomuto obchodnímu tajemství nebo kdo vykonává majetková práva k tomuto předmětu ochrany práva autorského, je-li tato osoba známa.
Povinnosti subjektu požadujícího informace
- Subjekt, který požaduje informace, je povinen dodržovat povinnosti stanovené zákonem.
- Písemná žádost fyzické osoby musí obsahovat:
a) jméno, příjmení, datum narození,
b) adresu místa trvalého pobytu nebo adresu bydliště, není-li přihlášena k trvalému pobytu,
c) adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo adresy bydliště; adresou pro doručování se rozumí i elektronická adresa. - Písemná žádost právnické osoby musí obsahovat:
a) název a identifikační číslo,
b) adresu sídla,
c) adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla; adresou pro doručování se rozumí i elektronická adresa. - Ze žádosti o poskytnutí informace musí být patrné, že je určena JU, a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu zákona. Neobsahuje-li žádost tyto náležitosti a adresu pro doručování, nejedná se o žádost ve smyslu zákona.
Odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace
- Proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
- Žádost se podává u orgánu, který rozhodnutí vydal.
- O odvolání rozhoduje nadřízený orgán, kterým je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
- Formulář pro odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti je k dispozici ZDE.
Stížnost na postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace
- Žadatel může podat stížnost na postup při vyřizování žádosti, a to písemně nebo ústně. Je-li stížnost podána ústně a nelze-li ji ihned vyřídit, sepíše se o ní písemný záznam.
- Stížnost na postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace může podat žadatel:
a) který nesouhlasí s vyřízením žádosti odkazem na zveřejněnou informaci,
b) který nesouhlasí s odložením žádosti nevztahující se k působnosti JU,
c) kterému po uplynutí lhůty k vyřízení žádosti nebyla poskytnuta informace nebo předložena konečná licenční nabídka a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
d) kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí,
e) který nesouhlasí s výší úhrady v souvislosti s poskytováním informací. - Stížnost se podává do 30 dnů ode dne doručení sdělení o odkazu na zveřejněnou informaci nebo rozhodnutí o odložení žádosti nevztahující se k působnosti JU nebo sdělení o výši nákladů nebo ode dne uplynutí lhůty pro poskytnutí informace.
- O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán, kterým je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
- Formulář pro stížnost na postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace je k dispozici ZDE.
Přehled vnitřních předpisů
Přehled dalších hlavních dokumentů JU
Elektronické verze vnitřních předpisů jsou k dispozici ZDE.
Elektronické verze dalších hlavních dokumentů JU jsou k dispozici ZDE.
Vnitřní předpisy a další hlavní dokumenty jsou k nahlédnutí v úředních hodinách v místnosti č. 03 041 v budově Rektorátu a Filozofické fakulty JU, Branišovská 1645/31a, České Budějovice.
Předpisy, podle kterých JU postupuje při vyřizování žádosti o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.
- Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, v platném znění
- Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění
- Nařízení vlády ČR č. 173/2006 Sb., o zásadách stanovení úhrad a licenčních odměn za poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím
Úhrada nákladů za poskytování informací
- JU je oprávněna požadovat za poskytnutí informací úhradu nákladů spojených s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat, s odesláním informací žadateli a za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací.
- V případě, že JU požaduje úhradu nákladů za poskytování informací, písemně oznámí tuto skutečnost žadateli spolu s výší úhrady, a to před poskytnutím požadované informace.
- Pokud žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady tuto úhradu nezaplatí, JU žádost odloží.
- Pokud žadatel podá stížnost proti výši požadované úhrady, neběží žadateli po dobu vyřizování stížnosti lhůta 60 dnů k úhradě.
- Úhrada je příjmem JU.
Sazebník úhrad za poskytování informací
Náklady spojené s pořízením kopií a tiskem |
|
jednostranná kopie formátu A4 černobílá |
0,52 Kč |
oboustranná kopie formátu A4 černobílá |
1,04 Kč |
jednostranná kopie formátu A3 černobílá |
1,04 Kč |
oboustranná kopie formátu A3 černobílá |
2,08 Kč |
Náklady spojené s pořízením technického nosiče dat |
|
CD-R, pokud tuto formu vyžaduje žadatel |
6,22 Kč |
v případě použití jiného technického nosiče dat se náklady stanoví ve výši jeho pořizovací ceny |
|
Náklady na mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací a jejich zpracování |
|
za prvních započatých 15 minut |
55 Kč |
za každých dalších i započatých 15 minut |
55 Kč |
Náklady spojené s odesláním informace žadateli |
|
dle sazebníku držitele poštovní licence |
K uvedeným cenám bude připočtena příslušná sazba DPH.
Výroční zpráva o činnosti JU v oblasti poskytování informací
- Výroční zpráva o činnosti JU v oblasti poskytování informací podle zákona je zveřejněna ZDE.
Výhradní licence poskytnuté v souvislosti s poskytováním informací
- JU do současné doby neposkytla žádné výhradní licence podle stanovení § 14a odst. 4. zákona.
Usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7 zákona
- Nadřízeným orgánem k přezkumu rozhodnutí JU o výši úhrad je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
- Usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7 zákona jsou zveřejněna ZDE (Zatím žádné).
Elektronická adresa podatelny pro žadatele o poskytnutí informace
- Elektronická adresa podatelny:
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. - Informace ve smyslu § 5 odst. 1 zákona, jakož i ostatní informace vztahující se k působnosti JU, jsou dostupné na internetových stránkách JU, na adrese www.jcu.cz.
Zveřejnění informací dle zákona v sídle a úřadovnách JU
- Právní předpisy vydané v rámci působnosti JU a další hlavní dokumenty, zejména koncepční, strategické a programové povahy, které mohou být poskytnuty podle zákona, jsou v úředních hodinách k dispozici v místnosti č. 035 v budově Rektorátu a Filozofické fakulty JU, Branišovská 1645/31a, České Budějovice.
- Do předmětných dokumentů je možné nahlédnout, pořídit si opis, výpis nebo kopii.